Tuoretta tutkimustietoa työssäoppimisesta koulutuksen ja työelämän rajavyöhykkeellä

Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen koulutuksessa on tehty tutkimus liittyen koulutuksen ja työelämän kohtaamiseen. Tuulikki Ukkonen-Mikkola ja Henriikka Turtiainen selvittivät tutkimuksessaan yliopiston ja päiväkodin rajavyöhykkeellä tapahtuvaa toimintaa lastentarhanopettajaopiskelijoiden työssäoppimisprosessin aikana. Tutkimus toteutui Varhaiskasvatuksen kumppanuusverkoston piirissä, ja tutkimusaineisto koostui vuonna 2014 kerätyistä opiskelijoiden, mentoreiden ja opettajien haastatteluista, verkoston ohjausryhmän focus group -haastattelusta sekä opiskelijoiden kirjoitelmista.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että rajavyöhyketoiminta toteutuu monella tavalla yliopiston ja päiväkodin kohtaamisessa opiskelijoiden työssäoppimisen aikana. Yhteiseen tavoitteeseen pyrkimistä, joka on opiskelijan asiantuntijuuden kehittyminen, helpottivat organisaatioiden yhteinen varhaiskasvatuksen orientaatio ja toimijoiden sitoutuminen. Rajavyöhykkeellä ilmeni myös ristiriitoja ja kehittämiskohteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen prosessin ja koko lastentarhanopettajakoulutuksen kehittämisessä.

Tutkimuksesta julkaistu artikkeli on luettavissa kokonaisuudessaan seuraavasta linkistä

http://jecer.org/wp-content/uploads/2016/02/Ukkonen-Mikkola-Turtiainen-issue5-1.pdf

 

 

 

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.