KiRa JOKO 1 -koulutus oli tilaisuus oppia uutta ja verkostoitua oman alan toimijoiden kanssa

Kirjoitus on viimeinen osa KiRa Joko 1 -koulutuksen opintojaksoista kertovaa julkaisusarjaa. Kirjoittajana on koulutukseen osaalistunut Juha Raitanen.

Viidennellä jaksolla elokuussa 2018 perehdyimme yrityksen talousasioihin ja erityisesti taloudelliseen raportointiin, tilinpäätösanalyysiin ja sen johtamiseen.

Opettaja ja aihe oli osittain tuttua jo PGP23-kurssilta minulle henkilökohtaisesti, mutta luennoitsija Harri Seppänen oli ottanut asioihin hieman erilaisen näkökulman. Lisäksi Harri on aivan loistava asiantuntija näissä talouden asioissa ja osaa kertoa niistä myös riittävän kiinnostavalla tavalla. Jokainen KiRa JOKO 1:sen käynyt osaa varmasti analysoida tilinpäätöksiä ja tutkia yritysten taloustietoja ja tehdä niistä johtopäätöksiä, sen verran hyvin Harri meitä koulutti.

Kuudes jakso syyskuussa 2018 sisälsi juridiikkaa eli tarkemmin sanottuna esimiehen työoikeutta, sopimusjuridiikkaa ja vastuullisuutta. Näistä erittäin hyödyllistä luennoista jäi erityisesti mieleen Kaija Kessin luennot Sanktiojärjestelmästä ja tilanteista, joissa työntekijä ei noudata työnantajan määräyksiä. Mitä niissä tilanteissa voi työnantaja tehdä? Millainen keinovalikoima on käytössä?

Oli mielenkiintoista kuulla myös erilaisista työoikeuden ajankohtaisista asioista ja muutamasta mielenkiintoisesta casesta, jotka liittyivät arkisiin työelämän asioihin ja miten niihin oli jouduttu ja millaiseen ratkaisuun päädytty.

Lokakuun alussa 2018 järjestetyllä seitsemännellä jaksolla keskityimme erityisesti viestinnän ympärillä tapahtuviin asioihin. FT, dosentti Jukka-Pekka Puro Turun yliopistosta kertoi ensin yleisemmin, miten johtaminen on muuttunut ja muuttuu tässä viestinnän murroksessa, jossa erilaiset sukupolvet ja teknologia kohtaavat.

Rami Saarela (Vapa Media Oy) toi myös hyvin esille sisältömarkkinointia sekä tiedottamisen ja viestinnän pelisääntöjen tärkeyttä ja erityisen hyödyllisenä pidin Ramin tapaa tehdä viestinnän johtamista. Esitellystä mallista on varmasti hyötyä myös oman liiketoiminnan viestinnän suunnittelussa ja johtamisessa.

Myös Maija Hakalan kriisiviestintä luento oli erittäin silmiä avaava ja hyödyllinen. Tärkeimpänä oppina oli, että kriisiviestintä kannattaa suunnitella ja rakentaa niin sanotusti hyvänä aikana, kun kriisiä ei ole liiketoiminnassa päällä, jotta kriisin tullessa on valmis suunnitelma, jota voi lähteä toteuttamaan.

Kriisin ollessa jo päällä, voi muuten tehdä harkitsemattomia virheitä kovassa kiireessä, jos kriisisuunnitelmaa ei löydy.

 

 

Tätä kirjoittaessa olemme siis KiRa JOKO 1:sen osalta viimeistä jaksoa vaille valmiita. Viimeisen jakson aiheena meillä on Asiakkuus.  Tämä kyseinen jakso (8.-9.11.2018) osuu päällekkäin oman liiketoimintani vuoden pääasiakastapahtuman eli Tampuurin Käyttäjäpäivien kanssa.

Itse aihe, Asiakkuus, osuus kyllä hyvin yhteen viimeisen jakson kanssa eli tapaamme kahden päivän ajan meille Visma Tampuurissa tärkeimpiä henkilöitä eli meidän kiinteistötietojärjestelmä Tampuurin käyttäjiä yli 150 kappaletta. Pääsemme tapahtumassa keskustelemaan ja läpikäymään uutuuksia sekä vaihtamaan ajatuksia erilaisista Tampuuriin liittyvistä kehityksistä. Valitettavasti tämä aiheuttaa sen, että en henkilökohtaisesti pääse osallistumaan viimeiselle yhteiselle jaksollemme Tampereella. Lämmöllä odotan kuitenkin jo kurssin päätösristelyä, joka on sovittu helmikuulle 2019.

Kaiken kaikkiaan KiRa JOKO 1 -koulutus on ollut erittäin hieno ja onnistunut koulutus, jota voin henkilökohtaisesti suositella kaikille kiinteistöalan johtajille, niin nykyisille kuin tulevillekin. Koulutus on paitsi tarjonnut pienen hengähdystauon kiireisen arjen keskelle, niin myös loistavan tavan oppia uutta sekä verkostoitua sosiaalisesti samojen asioiden parissa painivien henkilöiden kanssa. Isot kiitokset Kiinkolle kurssin järjestämisestä ja erityinen kiitos kaikille kanssaopiskelijoille, olette huipputyyppejä kaikki!

 

 

 

Opiskeluterveisin,

 

Juha Raitanen

Toimitusjohtaja, Visma Tampuuri Oy

Dublinin tuliaiset – oppeja markkinoinnista ja asiakkaiden huomioinnista

Kirjoitus on toinen osa KiRa JOKO 1 -kouluksesta kertovaa julkaisusarjaa, jonka kirjoittajana on johtamiskoulutukseen osallistunut Juha Raitanen.

Neljännen KiRa JOKO 1-opintojakson vietimme Dublinissa toukokuussa 2018. Matkan aikana opimme niin Irlannin taloustilanteesta kuin digitaalisesta markkinoinnista, hakukoneoptimoinnista sekä sosiaalisesta mediasta. Vierailimme muun muassa Twitterin Dublinin konttorilla kuulemassa mielenkiintoista esitystä.

Lue loppuun

Hengähdyshetki arjen keskellä vai oikeita oppeja johtamiseen?

Vuoden 2017 syksyllä olin kahden vaiheilla, kun mietin lähdenkö mukaan Kiinkon KiRa JOKO 1 -koulutukseen. Olin juuri keväällä 2017 suorittanut kiinteistöjohtamisen PGP23 -koulutuksen ja tuo kurssi oli ollut aika työläs, mutta erittäin hyödyllinen. Toisaalta minua houkutteli myös uuden oppiminen, jota tiesin KiRa JOKO 1:sen tarjoavan ja erityisesti myös itse johtamisen opiskelu.

Lue loppuun

Coaching – paikka pysähtyä ja ajatella ääneen

Pekka Mattila kirjoittaa uusimmassa kirjassaan Peilejä johtamiseen hyvin siitä, kuinka tärkeää on, että johtajalla on luottoihminen, jolle hän voi avoimesti ja luottamuksellisesti puhua häntä askarruttavista asioista ja saada sparrausta. ”Paras henkilö tähän on ulkopuolinen tuttu ja luotettu henkilö, joka tuntee työn luonteen, mutta ei pelkää huomauttaa, kun keisarilta uupuvat vaatteet”, toteaa Mattila osuvasti. Hyvä vaihtoehto pallottelukaveriksi on ammattitaitoinen coach.

Lue loppuun

Koulutusten räätälöinti – mitä se on? Kokemuksia koulutuksen järjestäjän näkökulmasta

Esimerkkeinä vakuutusyhtiö Turvan johtamiskoulutusohjelma ja Oma Säästöpankin OmaSp Master -koulutusohjelma.

Koulutusohjelman laatiminen on prosessi, joka alkaa tavoitteen määrittelyllä. Koulutuksen tavoite voidaan määritellä muutamalla avainlauseella, joita voivat olla esimerkiksi yhteisen tulevaisuudennäkemyksen vahvistaminen, muutosvalmiuden ja -kyvykkyyden lisääminen tai osaamisen lisääminen erikseen mainittujen koulutusteemojen osa-alueilla. Näitä osa-alueita voivat olla vaikkapa myyntiin, markkinointiin, johtamiseen, talouteen tai työhyvinvointiin liittyvät tavoitteet. Toisaalta tavoitteet voidaan määritellä laaja-alaisesti vaikkapa asiantuntijuuden tai yhteistoiminnan sujuvuuden kehittämiseksi ja varmistamiseksi. Suuntautuupa tavoite sitten yksityiskohdista yleiseen toimintatapaan tai kokonaisuuksista yksittäisiin toimintoihin, niihin pätee sama yhteinen piirre: koulutusohjelman sisällöstä, toimenpiteistä, tavoitteista ja seurannasta sovitaan aina yhdessä tilaajan kanssa.

Lue loppuun

Yliopisto on auttanut muutoksen merkkien tulkinnassa

Tamperelainen Insinööritoimisto Comatec käyttää yliopistojen asiantuntemusta niin sisäisissä uudistuksissa kuin teknisissä kehityshankkeissaankin.

Comatecissa on monipuolista osaamista, mutta monesti asiantuntijan kutsuminen ulkopuolelta avaa näkökulmia hyvällä tavalla, sanoo teknologiajohtaja Kimmo Nurminen.

Vuonna 1986 perustettu, yhden miehen insinööritoimistona aloittanut Comatec on nykyään noin 550 työntekijän konserni. Se keskittyy vaativaan mekaniikka-, sähkö- ja automaatiosuunnitteluun ja projektitoimintaan. Comatec Groupilla on tytäryhtiöitä Suomen lisäksi Virossa ja Puolassa.

Lue loppuun

Ihmisten erilaisuus – haaste ja mahdollisuus

Ihmisten erilaisuus on puheenaihe, johon törmää kaikkialla. Kehittämisnäkökulma voi olla yleisen ihmistuntemuksen ohella myös itsetuntemuksen lisääminen, jolloin muutosta lähdetään hakemaan ihmisestä itsestä käsin. Itsetuntemus ja erilaisuuden ymmärtäminen ovat henkilökohtaisen kehittymisen perusta ja persoonallisuusosaamisen ydintä. Kun yhdessä oivalletaan erilaisuuden mahdollisuudet – toisaalta myös sen hankaluudet – ymmärretään toisiamme entistä paremmin.

Lue loppuun

Muutostukea ja -valmennusta uudistuvalle Kangasalle

Tampereen kaupunkiseudulla sijaitseva Kangasala on ottanut viime vuosina isoja kehitysharppauksia. Vuosina 2016–2018 kunta on uudistanut operatiivista organisaatiotaan ja palvelutapojaan. Kaupungiksi Kangasala muuttui 1.1.2018. Uusi, vuoteen 2025 ulottuva kaupunkistrategia valmistui saman vuoden keväällä.

Muutos näkyy ja kuuluu myös ulospäin. Keskustassa on menossa useita tuoreen
kaupungin ilmettä ja palveluja parantavia rakennus- ja muita hankkeita. Uusia, vetovoimaisia asuinalueita rakennetaan. Lisäksi suunnitteilla on kolme eri tavoin profiloitunutta elinkeinoelämän aluetta.

Kaikesta näkee, että kaupungissa on hyvä draivi päällä. Kangasalan kaupungin henkilöstöjohtaja Eija Tetri-Lähde näkee kehitystyölle useita syitä.

Lue loppuun

Henkilöstö- ja työhyvinvointiasiantuntijan koulutusohjelmassa tarve ja tekijä kohtaavat

”Koulutus mahdollisti minulle ammatin vaihtamisen erittäin ketterästi ja samalla antoi hyvät eväät uudelle uralle, ja toi varmuutta lähteä tekemään konkreettista työtä henkilöstöalan tehtävissä. Koin että kohdallamme kohtasivat nyt tarve ja tekijä, hakuprosessissa huolellisesti tehty kartoitus ja mätsäys menivät todella nappiin. Toivon että organisaatiot ja koulutettavat avaavat rohkeasti haussa sitä mitä aidosti ovat, se johtaa onnistumisiin.”

Raisa Aromaa osallistui koulutukseemme 2017-2018 ja suoritti koulutukseen liittyvän työssäoppimisjakson tamperelaisessa Intopalo Oy:ssä. Intressit kohtasivat loistavasti, ja Aromaa jäi taloon vastaamaan rekrytointiprosessista, jossa riittää työtä kasvavassa yrityksessä. Intopalo on vuonna 2012 perustettu tamperelainen teollisen internetin ratkaisuihin ja digitalisaatioon keskittynyt ohjelmistoyritys. Yritys myös kouluttaa muita johtajia ketterämpään toiminnan organisointiin.
Kuva: Karoliina Nurmi.

 

Lue loppuun

Suosittelen vahvasti KiRa JOKO -koulutusta kaikille alalla oleville päälliköille ja johtajille!

Suoritin viime vuonna JET-tutkinnon Kiinkossa ja sain opiskeluiden kautta vahvistettua operatiivisen johtamisen osaamistani toiminnan sekä toiminnan johtamisen sekä henkilöstöosaamisen alueelta. Syksyn kehityskeskusteluissa esimieheni kanssa sovittiin, että jatkan opiskeluita ja laajennan osaamistani strategisen johtamisen osalta ja sain jatkaa opintojani Kiinkossa KiRa JOKOn parissa.

Lue loppuun