BLOGI: Liikuntapalveluita kehitetään palvelumuotoilun avulla

Kuluneen vuoden aikana Unipoli Sportin palveluita on kehitetty monella tapaa tähtäimenä yhä toimivammat ja kaikille tasavertaiset liikuntapalvelut uudessa Tampere3-korkeakouluyhteisössä. Kehittämistyössä on hyödynnetty Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä, jossa kehittämismenetelmänä on käytetty palvelumuotoilua. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Tampereen korkeakoululiikunnan palveluprosessi Tampere3-korkeakouluyhteisössä.

Tavoitteena on tuottaa kuvaus korkeakouluopiskelijan palvelupolusta Tampereen korkeakoululiikunnan palveluissa ja yhtenäistää korkeakoululiikunnan palveluprosessi Service Blueprintin (palvelumalli) avulla. Palvelumalli auttaa korkeakoululiikuntatoimijoita suunnittelemaan, kehittämään ja toteuttamaan asiakaslähtöisiä liikuntapalveluita opiskelijoilleen. Tavoitteena on, että opiskelijan kulkema palvelupolku on asiakasystävällinen ja selkeä. Opiskelija saa korkeakoululiikunnan palvelut käyttöönsä madollisimman vaivattomasti ja hänen on helppo käyttää liikuntapalveluita huolehtiakseen omasta hyvinvoinnistaan.

Opinnäytetyöhön osallistuu Unipoli Sportin henkilökunta ja kuusi opiskelijaa, kaksi jokaiselta kampukselta. Kehittämistyön toiminnallinen osuus alkoi maaliskuussa asiakasymmärrysvaiheella. Kuudelle opiskelijalle pidettiin ryhmähaastattelutyöpaja, jossa he muodostivat sen hetkisen opiskelijan palvelupolun Unipoli Sportin liikuntapalveluissa. Tämän jälkeen opiskelijat merkkasivat palvelupolkuun pullonkaulat eli kehittämiskohteet. Näitä pullonkauloja on tarkoitus kehittää opinnäytetyöprosessin aikana. Työpajan anti esiteltiin Unipoli Sportin henkilökunnalle ja kehittämisprosessi jatkui seuraavalla työpajalla.

Seuraava vaihe oli ideointivaihe, johon osallistuivat sekä opiskelijat että henkilökunta yhtä aikaa. Työpaja toteutettiin toukokuun lopulla ja siinä käsiteltiin asiakasymmärrysvaiheessa esiinnousseita pullonkauloja käyttäen Learning cafe -menetelmää: työpajassa ideoitiin, miten pullonkauloja saataisiin kehitettyä.

Kesän ja alkusyksyn aikana työpajojen anti on analysoitu ja tulosten perusteella on luotu uusi palvelupolku ja kuvattu liikuntapalveluiden tuleva palveluprosessi Tampere3-korkeakouluyhteisössä Service Blueprintin avulla. Lokakuun lopussa pidettiin vielä viimeinen työpaja opiskelijoille ja henkilökunnalle. Työpajassa he näkivät uuden palvelumallin ja saivat antaa siitä palautetta ja muokata sitä. Seuraavana edessä on palvelumallin muokkaaminen lopulliseen muotoonsa, jonka jälkeen se on valmis lanseerattavaksi.

Kehittämistyön tulokset alkavat näkyä asiakkaille vuoden 2019 alusta lähtien. Mielenkiinnolla odotamme, mitä tuleman pitää. Pysykää siis kuulolla! 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *