Korkeakoululiikunnan suositukset 2018

Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL) julkaisi päivitetyt korkeakoululiikunnan suositukset Helsingissä 1.3.2018.
Suositukset pitävät sisällään 10 kohdan suosituslistan sekä korkeakoululiikuntaa tukevia politiikka-suosituksia. Korkeakoululiikunnan suositustyöryhmän loppuraportissa esitellään myös viimeisimpiä tutkimustuloksia korkeakoululiikunnan saralta.

Suositukset

Korkeakoululiikunnan suositusten tarkoitus on edistää suomalaisen korkeakoululiikunnan kehittämistyötä. Korkeakouluissa opiskelee lähes 300 000 opiskelijaa, joka on lähes puolet nuorten aikuisten ikäryhmästä. Korkeakoululiikunnalla on siis suuri yhteiskunnallinen merkitys liikunnan ja hyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelijat istuvat tutkimusten mukaan jopa 10h päivässä. Uusiin suosituksiin onkin tuotu vahvasti esille istumisen vähentämisen tärkeys sekä korkeakouluympäristön liikunnallistaminen.

Istumisen vähentäminen on terveysteko – Yhteistyöllä olosuhteet kuntoon

Miksi istumista pitää vähentää? Sitä voi miettiä pohtimalla, että mitä tapahtuu istumisen aikana? Vastaus tähän on: Ei mitään. Ihmisen lihastyö on aivan minimissään, kun hän istuu. Tämän fyysisen inaktiivisuuden on todettu olevan yksi vahva itsenäinen terveyteen vaikuttava tekijä, jota ei pysty kompensoimaan edes runsaalla liikunnalla. Istumisen tauottaminen onkin erittäin tärkeää koko opiskelu- ja työpäivän aikana. Riittävää on jo se, että nousee seisomaan reiluksi minuutiksi noin puolen tunnin välein. Kaikki muu kuin istuminen on terveyden kannalta parempi – Toki pelkkä seisomatyökin rasittaa. Työasentojen vaihtaminen onkin pääasia.

Kuinka tämä sitten mahdollistetaan opiskelu- ja työympäristössä? Tähän tähtää korkeakouluympäristön liikunnallistamisen suositus. Luentosalien suunnittelussa olisi hyvä huomioida mahdollisuus myös seisoen opiskeluun ja kampusten käytäville voidaan asetella seisomatyöpisteitä, jumppapalloja ym. matalan kynnyksen fyysiseen aktiivisuuteen kannustavia välineitä ja ratkaisuja. Keinoja on monia. Tässä työssä tarvitaan korkeakoulujohdon sitoutumista asiaan. Yhteistyö eri korkeakoulutoimijoiden sekä terveyden-huollon kanssa takaa parhaat mahdollisuudet onnistumiseen.

Suosituksilla pyritään korkeakoulujen arjen liikunnallistamiseen

Kahdeksan muuta perussuositusta pitää sisällään suosituksia korkeakoululiikunnan toimintaan ja resursseihin liittyen. Toivottavaa olisi, että fyysisen aktiivisuuden edistäminen näkyisi korkeakoulujen strategioissa ja rahoitus toimintaan olisi riittävä. Laadukkaat korkeakoululiikuntapalvelut edellyttävät tietyn määrän henkilöstöä, liikuntatiloja ja –tarjontaa. Suosituksilla halutaan ohjata myös palautteenkeräämiseen toiminnan kehittämiseksi sekä aktivoimaan varsinkin vähän liikkuvia mukaan matalan kynnyksen toimin-nalla. Korkeakoululiikunnan toimivuutta mitataan liikuntapalveluiden käyttäjämäärien perusteella. Hyvälle tasolle päästään, kun käyttäjiä on 30-50 % korkeakoulun opiskelijamäärästä. Erinomaiseen tasoon vaadi-taan yli 50 % osallistumisprosenttia. Näiden kaikkien suositusten toteutumista seurataan säännöllisesti tutkimusten avulla.

Korkeakoululiikunnan tilanne Suomessa nyt– Tampereen korkeakoululiikunta kärkijoukossa

Muutamina nostoina edellisistä tutkimuksista voidaan tuoda esille seuraavia positiivia asioita. Liikuntapalveluiden käyttöaste, eli aktiivikäyttäjien osuus perustutkinto-opiskelijoista näyttäisi olevan Unipoli Sport korkeakouluissa yhteensä 34,5 %. TTY:llä opiskelijoista 39,9 % käytti aktiivisesti liikunta-palveluita, joka on koko Suomen tasolla paras lukema. Tay sijoittui kolmanneksi 33,0 % käyttäjä-aktiivisuudella, kun TAMKin opiskelijoista 30,6 % kertoo olevansa aktiivikäyttäjiä. Tarvetta ja kysyntää palveluille siis on! Raportin vertailun mukaan Tampereen opiskelijat ovat myös Suomen tyytyväisimpiä. Parantamisenkin varaa toki vielä löytyy. Varsinkin toiminnan rahoitus ja henkilöstöresurssit sekä liikunnan näkyminen korkeakoulustrategioissa jäävät suositusarvojen alle.

Korkeakoululiikunnan suositukset 2018 –raportti on luettavissa kokonaisuudessa OLL:n kotisivuilla: http://oll.fi/liikuntapolitiikka/korkeakoululiikunnan-suositukset/

Lisätietoja suosituksista tai Unipoli Sportin palveluista:
Liikuntasuunnittelija Sini Kukkonen
p. 050 437 7307
sini.kukkonen(a)unipolisport.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *