BLOGI: Mitä hyötyä Mikolle oli liikuntaneuvonnasta?

Itsellä oli vierähtänyt muutama vuosi (n. 17 vuotta) aiemmasta aktiivisesta kuntosaliharjoittelusta. Unipoli Sportin palveluista kuulin tarkemmin syksyn orientaatioviikon infossa. Kävin kertaalleen haahuilemassa salilla omatoimisesti, mikä oli varsin tehotonta käsien heiluttelua. Menin saman tein Tamppi Areenan tiskillä tiedustelemassa yksilöllistä kuntosaliohjausta ja -ohjelmaa. Asiaa ei tarvinnut kauheasti miettiä, kun kahden kerran ohjaus ja saliohjelma olivat tilauksessa.

Prosessi alkoi taustatietolomakkeen täyttämisellä. Omat vaivat ja toiveet huomioitiin saliohjelman suunnittelussa. Itselle oli kertynyt niska- ja hartiaseudun ongelmia lähes kahdeksan vuoden päätetyöskentelyn ansiosta ja vasen polvi kipeytyy satunnaisesti rasitettuna. Ehdin käymään salilla noin kerran viikossa, joten saliohjelmasta tehtiin hyvin kokonaisvaltainen. Toiveestani liikkeet tehdään pitkälti vapailla painoilla, tangolla ja omaa painoa hyödyntäen.

Saliohjelma käytiin ohjatusti kahdella eri tavalla läpi: tavallisesti ja patteriharjoituksena. Molemmilla tavoilla, intensiivisesti suoritettuna, saliohjelma toimii myös kunto- ja kestävyysharjoitteena. Itsellä ei ainakaan jäänyt kerrasta päähän liikkeiden oikeaoppinen ja puhdas suoritustapa, joten oli hyvä, että ohjelma käytiin kahteen kertaan läpi. Jälkikäteenkin on pitänyt luntata saliohjelmasta liikkeiden suoritusohjeita.

Yksilöllinen ohjaus helpotti kuntosaliharjoittelun uudelleen aloittamista ja noin tunnin salitreenistä saa hyvin tehot irti. Sykevyön ansiosta intensiteetti pysyy sopivalla tasolla koko treenin ajan. Olen mennyt samalla ohjelmalla puolisen vuotta. Kevään aikana olisi tarkoitus vaihtaa muutamia liikkeitä, mutta muuten menen ainakin kevään samalla rungolla. Niska- ja hartiaongelmat ovat hävinneet lihaskuntoharjoittelun ansiosta ja polvet ovat kestäneet hyvin saliharjoittelua.

Kuntosaliharjoittelun lisäksi pelaan erilaisia palloilulajeja useamman kerran viikossa. Tietysti kuntosaliharjoittelu ja muu liikunta tukevat toinen toisiaan, ja fyysisessä kunnossa on tapahtunut positiivista kehitystä. Kunto on kasvanut, liikkuvuus on parantunut, syketasot ovat pudonneet ja palautuminen on nopeutunut.

Mikäli kuntosaliharjoittelun aloittaminen tuntuu vaikealta tai vieraalta, voin varauksetta suositella yksilöllistä ohjausta. Harjoittelu on tehokasta ja miellyttävää, kun on selkeä ohjelma mitä noudattaa ja tietää mitä tekee. Lihaskuntoharjoittelun merkitys vain korostuu mitä vanhemmaksi tulee. Fyysiseen kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota jo nuorempana, sillä vanhuus ei tule yksin.

Mikko 34v

Mikon lisäksi muitakin treenaajia mahtuisi hienosti mukaan! 😉 Kuva otettu pe 29.12. klo: 12.11 TTY:llä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *