Kevät ja konferenssit

Vuoteni alkaa elo-syyskuusta.  Iloitsen uudesta vuodesta yliopiston avajaisten aikoihin, eikä tammikuu tunnu missään. Kevät ja alkukesä onkin syytä rytmittää konferensseihin valmistautumisen avulla, jotta osaa jakaa voimansa oikein ja jaksaa maaliin saakka.

Maaliskuun lopussa Zagrebissa, koolla European Literacy Network, Working Group II

Tätä hyväksi havaittua kaavaa noudatellen valmistaudun tänäkin keväänä kahteen konferenssiin: Kirjoittamisen tutkimuksen päivät Jyväskylän yliopistossa kolkuttelee jo toukokuussa, ja heinäkuussa on luvassa konferenssiviikko Tartossa ICLC 14:n merkeissä. Pitkästä haudutteluajasta huolimatta (abstraktista h-hetkeen on useimmiten aikaa puolesta vuodesta vuoteen) palaset alkavat asettua kohdilleen juuri silloin, kun pitäisi jo keskittyä esityksen viimeistelyyn (ks. kuvitus blogin lopussa).

Kirjoittamisen tutkimuksen päivät järjestetään nyt toista kertaa, teemana Jyväskylässä on kirjoittamisen muutos ja murros. Pääsemme siis keskustelemana juuri oikeista asioista oikeaan aikaan, en malta odottaa! Ensimmäisellä kerralla, helmikuussa 2015 kokoonnuttiin Helsingin yliopistoon, ja silloin konferenssin tavoitteena oli koota yhteen kotimaisia kirjoittamisen tutkijoita ja esitellä ajankohtaista tutkimusta. Osallistuin myös jo tulevaa ennakoivaan työpajaan Kirjoittamisen tutkimuksen asetelmat  (Lauri Haapanen ja Henna Makkonen-Craig) toukokuussa 2014 Kielitieteen päivien yhteydessä Turussa. Kirjoittamisen tutkimuksen kenttä on siis Suomessa organisoitumisvaiheessa, ja kuten tämän kevään teemasta voi lukea, myös muutosten ja haasteiden edessä.

Oma väitöskirjani on edennyt päivien kanssa tasatahtia. Keväällä 2014 pidin ensimmäistä esitelmääni väitöskirjatyöni kehyksestä, vuotta myöhemmin olin saanut rahoituksen ja tehnyt ensimmäiset aineistoanalyysit ensimmäiseen osatutkimukseen liittyen (alakoululaisten kirjoitustaidot), ja nyt kolmas väitöskirjatutkijavuosi lähentelee loppuaan. Ei huono. Työn kokonaisuus alkaa hahmottua, ja pääsen toukokuussa esittelemään viimeisen osatutkimuksen ensimmäisiä tuloksia (yliopisto-opiskelijoiden kirjoittaminen) ja toinen esitelmä on teoreettinen näkökulma tutkimusmenetelmiin ja -aineistoihin. Mikä parasta – molemmat esitelmät perustuvat yhteistyölle, minkä voikin nostaa tämän kolmannen vuoden yhdeksi merkityksellisimmistä teemoista ja askelista eteenpäin!