Blogissa: Yhteinen Tampere3-kirjasto syntyy yhteistyöllä

Tampere3-logoTampere3-korkeakoulukonserni aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa. Samaan aikaan toimintansa aloittaa myös koko konsernia palveleva kirjasto, joka yhdistää Tampereen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun nykyiset kirjastopalvelut. Uusi kirjasto tulee sijoittumaan yliopiston organisaatioon, mutta se tarjoaa kirjastopalvelut koko korkeakouluyhteisölle.

Kirjastojen henkilöstö on jo kuukausien ajan suunnitellut tulevan kirjaston palveluja. Kirjaston projekteissa kehitetään niin asiakaspalvelun prosesseja, julkaisemisen ja avoimen tieteen palveluja kuin tiedonhankintataitojen opetustarjontaakin. Samaan aikaan valmistellaan uuden kirjastojärjestelmän hankintaa, joka toteutuessaan tulee uudistamaan kirjaston digitaaliset palvelut vastaamaan paremmin nykypäivän ja tulevaisuudenkin muuttuviin asiakastarpeisiin.

Kirjasto on tärkeä osa opiskelun ja tutkimuksen infrastruktuuria. Tampere3-kirjasto pyrkii jatkossakin tarjoamaan laajat, laadukkaat ja kilpailukykyiset tietoaineistot opiskelijoiden, tutkijoiden, korkeakoulujen henkilökunnan ja muiden tiedontarvitsijoiden tarpeisiin.

Kehittäminen jatkuu tammikuun jälkeenkin

Vaikka työ on jo käynnissä, palvelumme eivät ole vielä valmiit, kun uusi kirjasto aloittaa toimintansa. Monien palvelujen ja erityisesti tietojärjestelmiin liittyvien toimintojen osalta joudumme pärjäämään jonkin aikaa siirtymävaiheen ratkaisuilla. Keskeneräistä ja kehitettävää on vuoden alussa vielä paljon, eivätkä kaikki asiakkaiden odotukset varmasti heti täyty. Siksi toivomme, että asiakkaillamme riittää kärsivällisyyttä seurata mukana tämän työntäyteisen ja työläänkin vaiheen läpi.

Paljon hyvissä palveluissamme säilyy myös ennallaan. Kirjastojen nykyiset toimipaikat palvelevat asiakkaita jatkossakin. Kirjasto ei ole luopumassa mistään muustakaan palvelusta, vaikka mietimme uudenlaisia tapoja tuottaa niitä. Tämä ei tarkoita sitä, että nykyisten kirjastojen palvelut yhtenäistetään ja niitä tarjotaan samanlaisina kaikille asiakkaille, vaan palvelutarjonnan suunnittelussa otetaan huomioon erilaiset asiakasprofiilit.

Vaikuta nyt tuleviin palveluihin

Kirjaston palveluja kehitetään asiakaslähtöisesti, ja palautteen kerääminen on vakiintunut tärkeimmäksi asiakastiedon hankkimisen välineeksi. Asiakaspalautetta hyödynnetään systemaattisesti palvelujen kehittämisessä ja uusien palvelujen suunnittelemisessa.

Käyttäjäkysely 2018 banneri

Kirjastoissa on parhaillaan käynnissä Tampere3-kirjastojen käyttäjäkysely, jossa toivomme saavamme asiakkailta paljon palautetta ja kehittämisideoita. Nyt voit käydä antamassa arvokkaan panoksesi kirjaston kehittämiseen ja samalla varmistaa, että kirjasto tarjoaa jatkossakin palveluja, joita juuri sinä tarvitset.

Projektijohtaja Minna Niemi-GrundströmTeksti: Minna Niemi-Grundström, Tampere3-kirjaston projektijohtaja
Kuva: Outi Viitasalo

In English

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *