Blogissa: Tiedekeskustelun jäljillä altmetriikan ihmeellisessä maailmassa

Tammikuun alussa Helsingin Sanomat esitteli viime vuonna eniten keskustelua herättäneet tiedeuutiset.  Helsingin Sanomat käytti uutisoinnin pohjana Altmetric-yrityksen laatimaa Top 100 articles -listausta. Top-listalle pääsi paljon lääketieteellisiä tutkimuksia. Ihmisten kunto, terveys ja onnellisuus tuntuvat kiinnostavan yleisöä. Merkittävä osa listan artikkeleista oli avoimesti saatavana.

Tampereen yliopisto kirjasto tarjoaa yliopistolaisten käyttöön Altmetric Explorer -työkalun, jonka avulla voi jäljittää ja analysoida tieteellisten tuotosten keräämää huomiota sosiaalisessa mediassa ja uutisissa. Esittelemme tässä esimerkin avulla, mihin työkalu taipuu. Katsomme yksittäisen artikkelin kokonaistilannetta, uutisointia ja twiittejä. Ehkä saat tästä ideoita, miten itse voit käyttää työkalua.

Buying time promotes happiness -artikkeli (doi:10.1073/pnas.1706541114) kipusi sijalle 87 Altmetricin Top 100 -listauksessa. Artikkeli julkaistiin Proceedings of the National Academy of the Sciences of the United States -lehdessä. Artikkeli on Open Access -julkaisu, jolloin se on avoinna kaikille.

Buying time -artikkeli 87. sijalla

Altmetricin tarjoama Top 100 -lista perustuu tilanteeseen 15. marraskuuta 2017. Me tarkastelemme Buying time promotes happiness -artikkelin  tilannetta pari kuukautta myöhemmin. Huomion määrä on lisääntynyt tänä aikana. Tilanne on eläväinen altmetrisessa maailmassa.

Artikkelin altmetriseen tulokseen 2045 vaikuttaa  mainintojen määrä, kuitenkin niin, että uutisilla ja blogeilla on suurempi painoarvo kuin esim. Facebookin postauksilla.

Altmetrinen tulos, huomion (mainintojen) määrä yhteensä ja tyypeittäin eroteltuna

Altmetrinen tulos, huomion (mainintojen) määrä yhteensä ja tyypeittäin eroteltuna (Altmetric Explorer 19.1.2018).

Seuraavassa muutamia esimerkkejä siitä, millaisia uutisotsikoita tiedeartikkeli on kerännyt eri puolilla maailmaa.

  • Tekeekö raha onnelliseksi? Nyt sitä on tutkittu: Varakas löytää onnen omista saavutuksistaan, vähätuloinen iloitsee muista ihmisistä. Helsingin Sanomat
  • Putzen macht glücklich – wenn es jemand anders erledigt. Rheinische Post
  • Science says you can stop feeling bad about ’wasting’ money by paying someone else to cook and clean for you. Business Insider Australia
  • Nyt studie: Betal dig fra rengøring og bliv lykkeligere. Jyllands Posten

Twitterin, Facebookin, uutisten ja politiikkapapereiden maininnoista saa näkyville tiedon niiden maantieteellisestä jakaumasta. Tviiteistä pystyy myös jäljittämään tviittaajat. Esimerkiksi Suomesta oli kaksi tviittaaja, joista toinen oli johtava asiantuntija Timo Hämäläinen Sitrasta.

Kartalla twiittien/twiittaajien maantieteellinen jakauma (Altmetric Explorer 19.1.2018)

Kartalla twiittien/twiittaajien maantieteellinen jakauma (Altmetric Explorer 19.1.2018)

Altmetic Explorerin tuloksia voi myös viedä Excelin Pivot-taulukoihin tarkemmin analysoitavaksi. Tämä saattaa olla hyödyllistä, kun tarkastellaan useamman artikkelin saamaa näkyvyyttä. Lisätietoja löydät  täältä.

Altmertic Explorer -työkalusta voit lukea lisää Tutkimuksen vaikuttavuus ja näkyvyys -oppaasta. Työkalu löytyy kirjaston tietokantalistalta. Järjestämme kevätlukukauden aikana myös Altmetric Explorer -työpajoja sekä Arvo- että Linna-kirjastossa. Tervetuloa kokeilemaan työkalua käytännössä!

Teksti ja lisätietoja: Tietoasiantuntijat Merja Hyödynmaa ja Saila Huuskonen, Merja.Hyodynmaa@uta.fi, Saila.Huuskonen@uta.fi

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *