Blogissa: Käyttäjäkysely antoi tärkeää asiakaspalautetta

Kirjaston tämänvuotiseen käyttäjäkyselyyn tuli kaikkiaan 1305 vastausta. Kiitos vastaajille tärkeästä palautteesta! Myös kyselyn palkinnot on arvottu ja voittajille ilmoitettu henkilökohtaisesti.

Käsittelemme vastaukset ja kommentit tarkasti, ja kerromme myöhemmin keväällä, miten vastaamme palautteeseen. Yhteystietonsa jättäneiden kysymyksiin olemme vastanneet jo kyselyn aikana.

Avointa palautetta tuli runsaasti. Tässä muutamia esille nousseita aiheita.

Tiloja tarvitaan, Arvon aukioloaika laajenee

Ryhmätyötilojen riittävyys kirvoitti paljon kommentteja. Tilamme ovat valitettavasti rajalliset,  käytettävissä olevat neliöt käytössä ja Linnan ja Arvon ulkoseinät vastassa. Suunnittelemme kuitenkin koko ajan mahdollisuuksien rajoissa, miten olemassa olevia tiloja voisi muuntaa ryhmätyökäyttöön.

Tilojen käytön yhteydessä tuli jonkin verran kommentteja hiljaisuudesta. Toivottiin mm. merkintöjä siitä, missä tiloissa saa puhua ja missä ovat hiljaiset tilat. Tämä toive toteutettiinkin saman tien. Tilat on nyt merkitty väriopasteilla.

Etenkin Arvo-kirjaston aukioloaikoihin toivottiin pidennystä. Kirjasto onkin päättänyt toiveiden mukaisesti yhdenmukaistaa  Arvon aamuaukiolon samanlaiseksi kuin Linnassa eli ovet kirjastoon aukeavat klo 8 aamulla ja asiakaspalvelu alkaa kello 9. Arvossa voi siis heti aamusta itsenäisesti lainata ja palauttaa kirjoja lainaus- ja palautusautomaatilla sekä noutaa varauksia. Uuteen aukioloaikaan siirrytään pääsiäisen jälkeen tiistaina 18.4..

Aineistot käyttöön Andorin avulla

Jonkin verran  kommentteja tuli e-aineistoista: harmiteltiin, että ne eivät toimi tai niitä on liian vähän. Kirjasto hankkii toki e-kirjoina kaikki kurssikirjat, jos niitä vain on saatavissa. Kaikkea ei kuitenkaan löydy e-muodossa, tai e-kirja eivät ole kirjastokäyttöön sopiva useamman käyttäjän versio.

E-aineistojen toimiminen on haaste, sillä meillä on Tamcatissa n. 300 000 e-kirjaa ja lisäksi ECCO ja EEBO, jotka eivät ole Tamcatissa, yhteensä siis n. 700 000 e-kirjaa. E-lehtiä on n. 44 000 eri palveluntarjoajien kautta.

Kirjasto tekee omasta puolestaan kaikkensa, jotta e-aineistot palvelisivat käyttäjiä. Kannattaa ilmoittaa viipymättä kirjastoon, jos e-aineistoon ei pääse , jotta voimme selvittää asiaa. Chat on nopea ja toimiva tapa ilmoittamiseen, ja sen kautta voimme yhdessä tutkia, missä on vika. Kirjaston e-kirjaopas ja Andor-opas sekä etenkin etäkäyttöohje auttavat usein eteenpäin.

Kirjaston uusi hakupalvelu Andor sai sekä kehuja että moitteita. Kiitosta sai erityisesti mahdollisuus yhdistää kirjastokortti peruspalvelutunnukseen, jolloin ei enää tarvitse muistella kortin numeroa eikä kahta salasanaa.

Kirjasto järjestää Andor-koulutuksia, ja Andor-opas auttaa tiedonhakijaa. Kirjasto on tehnyt koulutuksesta myös 45 minuutin videon, jos et pääse paikan päälle.

Verkkosivut viestivät kirjastosta

Kysyimme myös, mitä kautta toivot saavasi tietoa kirjaston palveluista. Ylivoimaisesti eniten haluttiin tietoa kirjaston verkkosivuilta. Kommenteissa chat saa paljon kiitosta.

Pyrimme jatkuvasti selkeyttämään kirjaston verkkosivuja, jotta tieto olisi helpommin löydettävissä. Kirjaston uutiset voi tilata sähköpostiin helposti: klikkaa vain tästä. Linkki löytyy etusivun alalaidasta.

Opiskelijan työpöydällä kirjasto tiedottaa erityisesti opiskelijoita kinnostavat asiat, ja opiskelijat saavat työpöydän uutiset myös sähköpostiinsa. Somekanavamme Facebook, Twitter ja Instagram löytyvät kirjaston etusivulta.

Linkkejä:
Andor-koulutuksia
Andor-opas
E-kirjaopas
Tilaa kirjaston uutiset sähköpostiisi

Teksti: Tietoasiantuntijat Mervi Ahola ja  Outi Viitasalo

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *