Tampere University Press Book of the Year 2016 will be announced 5 May

Tampere University Press Book of the Year 2016 will be announced in an event on Friday 5 May at 15:00. The event takes place in Linna building, former bookshop space on the 1st floor. In this event the writer/writers of the Book the Year will be awarded with a diploma. The language of the event is Finnish.

This time the Book of the Year has been chosen by the members of the Editorial Board of Tampere University Press: Professor Mikko Keskinen, University of Jyväskylä; PhD Terttu Kortelainen, University of Oulu; Professor Vuokko Niiranen, University of Eastern Finland; Professor emerita Ullamaija Kivikuru; Professor emeritus Matti Alestalo; Professor Veli-Matti Värri, University of Tampere.

In the year 2016 Tampere University Press (TUP) published 125 books, 119 of them academic dissertations. Dissertations do not enter this competition.

The book of the year was chosen from six books. They all are Open Access books, published on TamPub portal and on international OAPEN Library portal.

More information:
Kati Mäki
Tampere University Library
kati.maki@uta.fi

Tampere University Press

Tampere University Pressin Vuoden kirja 2016 julkistetaan 5.5.

Tampere University Pressin Vuoden 2016 kirjan julkistamistilaisuus järjestetään perjantaina 5.5. klo 15.00 Linnassa, ensimmäisessä kerroksessa entisen kirjakaupan tilassa. Tilaisuudessa Vuoden kirjan tekijä/tekijät palkitaan kunniakirjalla.

Vuoden kirjan on tänä vuonna valinnut Tampere University Pressin toimituskunta, johon kuuluvat professori Mikko Keskinen Jyväskylän yliopistosta, yliopistonlehtori Terttu Kortelainen Oulun yliopistosta, professori Vuokko Niiranen Itä-Suomen yliopistosta, professori emerita Ullamaija Kivikuru, professori emeritus Matti Alestalo ja professori Veli-Matti Värri Tampereen yliopistosta.

Vuonna 2016 Tampere University Press (TUP) julkaisi kaikkiaan 125 kirjaa, joista väitöskirjoja oli 119. Väitöskirjat eivät osallistuneet kilpailuun.

Vuoden kirjan valinnassa olivat mukana seuraavat kuusi kirjaa, jotka kaikki julkaistiin heti avoimesti sekä TamPubissa että kansainvälisessä OAPEN Library -portaalissa.

Lisätietoja:
Kati Mäki
Tampereen yliopiston kirjasto
kati.maki@uta.fi

Tampere University Press

Library closed on the 1st of May

On Monday, the First of May, all Library offices are closed.

Linna’s Silent Reading Room and Arvo’s Learning Center are available 24/7 as usual for the University of Tampere students with the key card. When the Library is closed you can return your loans to the book-return bins beside the front doors of Linna and Arvo buildings.

Happy First of May!

Library’s opening hours

Kirjasto suljettu vapunpäivänä 1.5.

Vapunpäivänä, maanantaina 1.5., kirjaston toimipaikat ovat kiinni.

Linnan Hiljainen lukusali ja Arvon oppimiskeskus ovat yliopiston opiskelijoiden käytössä kulkukortilla normaaliin tapaan joka päivä ympäri vuorokauden. Lainattua aineistoa voit palauttaa palautusluukkuun Linnan ja Arvon ulko-ovilla. Kirjastomaksuja voit tarvittaessa maksaa verkossa, Tamcatin Maksut-välilehdellä.

Kirjasto toivottaa kaikille iloista vappua!

Aukioloajat

Kirjaston vuosikertomus ilmestyi

Tampereen yliopiston kirjaston vuosikertomus toimintavuodelta 2016 on ilmestynyt. Se löytyy luettavaksi osoitteessa http://www.uta.fi/kirjasto/tietoa/toimintakertomukset/vuosikertomus2016.html.

Kirjaston vuosikertomus kokoaa yhteen päättyneen toimintavuoden. Kirjastonjohtaja Minna Niemi-Grundströmin puheenvuoro kääntää katseen jo kohti uutta yliopistokirjastoa, ja vuoden tärkeimmät tapahtumat ja palvelujen kehittäminen kerrotaan kuvakertomuksena. Lisäksi mukana ovat toiminnan keskeiset tilastoluvut ja tiivis esittely Tampereen yliopiston kirjastosta.

Kirjaston vuosikertomus 2016

Kirjaa ei hankita vain nappia painamalla

Uusia kirjojaKävelet kirjakauppaan, poimit kirjan hyllystä ja maksat sen kassalla. Tai menet verkkokauppaan, valitset kirjan, vingutat luottokorttia, ja kirjapaketti saapuu kotiisi tai postiin noudettavaksi.  Kirjastossa kirjahankinta vaatii useampia vaiheita, jotta kirja saadaan näkyviin myös kirjaston kokoelmatietokannassa.  Katsotaanpa!

Tekstimme perustuu Arvo-kirjastossa kirjahankintoja tekevän työntekijän havainnointiin ja hänen ääneen ajatteluunsa havainnointisession aikana. Havainnointilaisuuksista on muistiinpanot. Ääneen ajattelu on nauhoitettu ja litteroitu.

Tunne toimintaympäristö, hankintakanavat ja asiakkaat

Kirjastossa kirja  voi päätyä ostoslistalle asiakkaan ehdottamana, tiedekunnan ilmoittamana kurssikirjana tai kirjaston omasta aloitteesta. Uutuusseuranta on osa kirjastoammattilaisen työtä. Kirjavälittäjän listoilta poimitaan kokoelmiin sopivia kirjoja ja katsotaan, onko tarvetta päivittää esimerkiksi kurssikirjoja uusimpiin painoksiin: ”Katson aina, onko tuttuja nimekkeitä, ja bongaan ne sieltä…kyllä mä nämä kurssikirjat ja erikoislääkärikirjat aika hyvin muistan.”

Kirjavalintoja tehdään suhteessa kirjaston hankintabudjettiin ja -politiikkaan. Hankintabudjetin osalta on tunnistettava, mihin asti kukkaron nyörejä voi venyttää ja mistä rahoista mikin kirja maksetaan.

Hankintapolitiikassa määritellään esimerkiksi kurssikirjojen kappalemäärä. Kappalemäärä on suhteessa kurssille osallistuvien opiskelijoiden määrään sekä siihen, onko kirja suositeltavaa vai oheislukemistoa. Jos teos on saatavana e-kirjana, painettuja kirjoja tilataan vähemmän. Joitakin kirjoja kirjasto on velvoitettu hankkimaan, maksoi mitä maksoi: Meillä pitää olla erikoislääkärikirjoista se viimeisin painos.”  Yleiskokoelman kirjoja taas tilataan vain yksi kappale, ja jos saatavana on myös e-kirja, tilataan jompikumpi.

Kirjaston hankintaohjelmia

Havainnoitavamme kommentti  ”ei se niin yksinkertaista ole”  kuvaa osuvasti  eri järjestelmien välillä tapahtuvaa sukkulointia, jota tarvitaan kirjan saamiseksi kirjaston kokoelmatietokantaan  ja ylipäätään ostetuksi.  Hankintaprosessin alussa tarkistetaan, löytyykö kirja jo omasta kokoelmasta, ja selvitetään kirjan hinta, soveltuvuus kokoelmiin sekä mahdollinen saatavuus e-kirjana. Hankintaehdotuksen tehnyt asiakas voi valita, haluaako hän mieluummin painetun vai e-kirjan.

Painetun kirjan tilausprosessissa pitää sukkuloida useamman eri tietokannan välillä. Näitä ovat kansallinen Aleph-tietokanta, kansainvälinen BookWhere-tietokanta,  Tampereen yliopiston kirjaston kokoelmatietokanta Tamcat, jossa on käytettävä luettelointi- ja hankintamoduuleita. Lopuksi kirja tilataan kirjavälittäjän tietokannassa. Kirjavälittäjiä on useita.  Jos kirja on asiakkaan ehdottama, hänelle tehdään varaus ja ilmoitetaan ehdotuksen hyväksymisestä.

E-kirjojen tilausprosessi on hieman erilainen ja yksinkertaisempikin, mutta toisinaan niiden hankkiminen voi osoittautua yllättävän hankalaksi.   E-kirjojen välittäjiä on useita ja heidän käyttöjärjestelmänsä ja lisenssiehtonsa erilaisia. Välillä joutuu selaamaan monen eri välittäjän tietokantoja e-kirjoja etsiessä.

Painetun kirjan saapuminen kirjastoon ja asiakkaan käyttöön vie oman aikansa.  Matka ulkomaiselta kirjavälittäjältä kirjastoon voi kestää useamman viikon: ”… menee kolme neljä viikkoa, kun tulee Saksasta…ihan kokemuksen perusteella tiedän.” Elektroniset kirjat saadaan jopa muutamassa tunnissa asiakkaalle!

Hiljainen tieto on valttia

Kirjahankinnassa tarvitaan monenlaista osaamista. ”Hankintaihmisen” on tunnettava kirjaston kokoelmat ja asiakkaiden tarpeet. Hänen on tunnettava kirjaston hankintapolitiikka ja ymmärrettävä talousasioita. Hänen on tiedettävä kirjahankintakanavat. Työssä tarvitaan myös vuorovaikutustaitoja. Kirjavälittäjien kanssa on hoidettava tilausasioita ja asiakkaille taas viestiteltävä esimerkiksi kirjan toimitusajoista tai julkaisuaikataulusta.  Erilaisten järjestelmien käyttö vaatii puolestaan teknistä osaamista.

Havainnointikerroilla monissa kohdissa näkyi myös kokemuksen kautta hankittu osaaminen ja hiljainen tieto. Työntekijä esimerkiksi muisti ja tunnisti jo kokoelmassa olevia kirjoja tai kokemuksesta tiesi kirjojen toimitusajat. Tästä kirjastonhoitajien hiljaisesta tiedosta on kirjoittanut myös Marjut Pohjalainen väitöskirjassaan.

Teksti: Saila Huuskonen ja Erja Kymäläinen
Kuvat: Erja Kymäläinen

Customer survey in Linna’s Silent Reading Room until 5 May

In Linna library’s Silent Reading Room you can now respond to a short survey. This inquiry surveys the use and usability of the Reading Room. Answering to the survey is possible only on the spot. The survey will be going on until Friday, 5 May.

More information:
Manager Leena Horsma-aho
leena.horsma-aho@uta.fi