Uusi avoin kirja hyödyntää eläytymismenetelmää

Kansikuva Eläytymismenetelmä 2017Tampere3-hanke, yleissivistys, maahanmuuttajien koulutus, lukion siirto yliopistokampukselle, oppilaitosturvallisuus, työhyvinvointi, onnistunut rekrytointiprosessi… Näitä aiheita käsitellään teoksen Eläytymismenetelmä 2017 – Perusteema ja 11 variaatiota tutkimusartikkeleissa, joiden empiirinen aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä talvella 2016­–2017.

Eläytymismenetelmällä tarkoitetaan tiedonhankintamenetelmää, jossa vastaajat kirjoittavat kertomuksen tutkijan antaman, kehyskertomukseksi kutsutun orientaation perusteella. Kehyskertomuksia on aina vähintään kaksi erilaista, ja aineisto analysoidaan kahteen kertaan: normaalina tutkimuksen tematiikasta kertovana laadullisena aineistona sekä kokeellisen tutkimuksen asetelmaa imitoiden ja pelkistäen sitä, mikä vastauksissa muuttuu, kun kehyskertomuksessa muutetaan yhtä keskeistä tekijää.

Eläytymismenetelmää on käytetty yhä enenevässä määrin eri tieteenaloilla Suomessa vuodesta 1982 alkaen. Menetelmä sopii varsin monenlaisten tutkimusongelmien selvittämiseen joustavuutensa ja eräänlaisen kevytkäyttöisyytensä vuoksi. Aiheet voivat olla teoreettisesti jäsentyneitä ja aiemmasta tutkimuksesta ponnistavia mutta myös käytännön ongelmista inspiroituvia.

Näennäisestä helppoudestaan huolimatta menetelmän käyttöön liittyy paljon pohdittavaa ja päätettävää erityisesti aineiston keräämisen vaiheessa. Eläytymismenetelmän käyttöä kehitetäänkin teoksen päättävässä menetelmäartikkelissa siitä näkökulmasta, miten menetelmälle keskeiset kehyskertomukset kannattaa muotoilla ja miten niiden avulla aineisto on kerättävissä digitalisoituvassa ja monikielistyvässä yhteiskunnassamme.

Teos on ensimmäinen volyymi eläytymismenetelmää ja sillä toteutettavaa tutkimusta esittelevässä vuosikirjojen sarjassa. Sen ovat toimittaneet tutkijat Jari Eskola, Tiina Mäenpää ja Anna Wallin.

Jari Eskola, Tiina Mäenpää & Anna Wallin (toim.): Eläytymismenetelmä 2017 – Perusteema ja 11 variaatiota. Tampere: Tampere University Press 2017

Lisätietoja:
Jari Eskola, jari.eskola@uta.fi, 050-3181269
Tiina Mäenpää,
tiina.maenpaa@uta.fi, 050 437 7321

Lisätietoja Tampere University Pressin avoimesta julkaisemisesta:
Kati Mäki, p. 040 190 4267, kati.maki@uta.fi
Tampere University Press

On Blog: Recommended by Doctoral Researcher

During 2017 Tampere University Library presented a whole new online course directed to doctoral researchers. Managing Research Information course (2 ECTS) consists of topics such as scientific information retrieval, research data management and Open Access publishing. Also different aspects of visibility and impact, such as bibliometrics and altmetrics are discussed on the course.

The course tries to capture a wide range of issues crucial to researchers’ work. It’s important to acknowledge these issues even though they might not seem so relevant at the beginning of the research career. For example, research funders have started to emphasize the importance of opening the research data. If you aim to open your data, it’s essential to take that into consideration already in the planning phase of data collection.

44 doctoral researchers from various disciplines completed the course during autumn 2017. The Library Blog interviewed one of them.

Tomomi Hisasue. Photo Esa Hakala

Doctoral researcher Tomomi Hisasue enjoys working in Arvo library on Kauppi campus

Please, introduce yourself.

Moi! I am Tomomi Hisasue, and I originally come from Japan. I am a first-year PhD student in nursing science, in the Faculty of Social Sciences. I completed my first master’s degree in public health in the University of Tampere in 2011. Then I completed my second master’s in health economics and management (Norway, the Netherlands, and Austria) in 2017. Finally, I returned to study in Tampere!

My research topic is “Impacts of family violence against women on well-being and costs related to the utilisation of health and social services in Finland”. My research will cover a combination of different disciplines, including not only nursing science, but also health economics and health policy.

What are your impressions on the Managing Research Information course in general? 

The course was well-organised in terms of several types of activities; I liked the balance between readings and viewings.  During the course, we received a specific task every week. It usually started by needing to understand some concepts through watching YouTube videos, then we had discussion with other students, readings, or wrote a short essay. The workload was suitable and didn’t overwhelm me.

Did the course help you tackle some practical or specific problem? 

My answer is a definite “yes”. During the course, I learnt how to write data management plans with good structures and make sure all needed information is included. I am sure my research grant proposal has developed.

In addition, before taking this course I thought that I would conduct my research first and then I choose a relevant journal. But I realised that increasingly a publication plan is required at the beginning of research. After the course I can now make a more appropriate study plan.

Are there some contents that should be included on the course? Or some topics of which you would you like to get a deeper insight?

I think it depends on your previous experience. If you have already published an article, you know something about how to proceed in the process. I found out that Open Access is a huge topic and quite challenging to understand. I would like to continue learning more and get a deeper insight of it.

Have you discussed about the things you learned on the course with your colleagues? 

One of my colleagues took the course during the same period, and we brought some topics up in our regular weekly coffee-break meeting.  It stimulated and promoted our discussion about our data management issues (e.g. Creative Commons licenses, Open Access, etc. in our field).

The course also helped me to discuss possible target journals with my supervisor. Nowadays, the JUFO level seems to impact on some funding decisions in Finland. It is not the only important factor when deciding a target journal, but we likely need to understand, or convince co-authors or funders, why we will choose a particular journal to publish our research.

Would you recommend Managing Research Information course? To whom? 

Yes! My colleague recommended me to take this course at an early stage of my PhD studies. I was very glad to take her advice. I recommend this course for first-year PhD students because the course helps you to understand how to publish a research paper in a journal, from many perspectives, and that is not a simple task.  However, even if you are a second- or a third-year student, it is probably a very useful course to take in order to update your skills and to better understand publication procedures.

The next Managing Research Information course will be held on March 2018. Welcome along, researcher!

Text, interview and more information: Information Specialist Tomi Toikko, tomi.toikko@staff.uta.fi
Photo: Esa Hakala

Blogissa: Väitöskirjatutkijan suosittelema

Tampereen yliopiston kirjasto järjesti tänä vuonna kaksi kertaa uuden väitöskirjatutkijoille suunnatun verkkokurssin. Managing Research Information -kurssilla käydään läpi kahden opintopisteen verran tiedonhaun, tutkimusdatan hallinnan ja avoimen julkaisemisen keskeisimpiä asioita. Lisäksi kurssilla keskustellaan näkyvyyden ja vaikuttavuuden erilaisista ilmiöistä kuten bibliometriikasta ja altmetriikasta.

Kurssille on koottu laaja kirjo tutkijanuran kannalta olennaisia asioita. Niiden tuntemus tukee tutkimustyötä, vaikkeivat ne vielä tutkimuksen alussa tuntuisikaan ajankohtaisilta. Esimerkiksi tutkimusrahoittajat ovat alkaneet viime vuosina painottaa tutkimusdatan avaamista. Datan avaamisen vaikutuksia käytännön tutkimustyöhön on tärkeää miettiä jo ennen aineiston keräämistä.

Syksyllä 2017 kurssin suoritti 44 väitöskirjatutkijaa eri tieteenaloilta. Kirjastoikkuna haastatteli yhtä heistä.

Tomomi Hisasue. Photo Esa Hakala

Väitöskirjatutkija Tomomi Hisasue työskentelee mielellään Arvo-kirjastossa Kaupin kampuksella.

Please, introduce yourself. 

Moi! I am Tomomi Hisasue, and I originally come from Japan. I am a first-year PhD student in nursing science, in the Faculty of Social Sciences. I completed my first master’s degree in public health in the University of Tampere in 2011. Then I completed my second master’s in health economics and management (Norway, the Netherlands, and Austria) in 2017. Finally, I returned to study in Tampere!

My research topic is “Impacts of family violence against women on well-being and costs related to the utilisation of health and social services in Finland”. My research will cover a combination of different disciplines, including not only nursing science, but also health economics and health policy.

What are your impressions on the Managing Research Information course in general? 

The course was well-organised in terms of several types of activities; I liked the balance between readings and viewings.  During the course, we received a specific task every week. It usually started by needing to understand some concepts through watching YouTube videos, then we had discussion with other students, readings, or wrote a short essay. The workload was suitable and didn’t overwhelm me.

Did the course help you tackle some practical or specific problem? 

My answer is a definite “yes”. During the course, I learnt how to write data management plans with good structures and make sure all needed information is included. I am sure my research grant proposal has developed.

In addition, before taking this course I thought that I would conduct my research first and then I choose a relevant journal. But I realised that increasingly a publication plan is required at the beginning of research. After the course I can now make a more appropriate study plan.

Are there some contents that should be included on the course? Or some topics of which you would you like to get a deeper insight?

I think it depends on your previous experience. If you have already published an article, you know something about how to proceed in the process. I found out that Open Access is a huge topic and quite challenging to understand. I would like to continue learning more and get a deeper insight of it.

Have you discussed about the things you learned on the course with your colleagues? 

One of my colleagues took the course during the same period, and we brought some topics up in our regular weekly coffee-break meeting.  It stimulated and promoted our discussion about our data management issues (e.g. Creative Commons licenses, Open Access, etc. in our field).

The course also helped me to discuss possible target journals with my supervisor. Nowadays, the JUFO level seems to impact on some funding decisions in Finland. It is not the only important factor when deciding a target journal, but we likely need to understand, or convince co-authors or funders, why we will choose a particular journal to publish our research.

Would you recommend Managing Research Information course? To whom? 

Yes! My colleague recommended me to take this course at an early stage of my PhD studies. I was very glad to take her advice. I recommend this course for first-year PhD students because the course helps you to understand how to publish a research paper in a journal, from many perspectives, and that is not a simple task.  However, even if you are a second- or a third-year student, it is probably a very useful course to take in order to update your skills and to better understand publication procedures.

Managing Research Information -verkkokurssi järjestetään seuraavan kerran maaliskuussa 2018. Tutkija, tervetuloa mukaan!

Teksti, haastattelu ja lisätietoja: Tietoasiantuntija Tomi Toikko tomi.toikko@staff.uta.fi
Kuva: Esa Hakala

IEL license negotiations deadlocked – access to the database at risk

Tampere University Library has held a license to the IEEE’s electrical engineering and computer science database IEL since 2011. The current agreement expires at the end of this year.

Negotiations to renew the consortium contract have been ongoing this fall. Unfortunately the publisher (IEEE) made a consortium offer that was unrealistic and overpriced. The offer was unacceptable to the FinELib consortium.

The publisher refuses to make a revised offer to the consortium. Instead the publisher demands that the University negotiates its own contract. The publisher has stated that if the Library refuses to do this the publisher will begin to contact researchers to discuss individual solutions with them.

The direct contract offer the publisher has made to the Library contains terms (e.g. permitted uses) that are far less favorable to the Library customers than those in the current consortium agreement.

The Library demands that the publisher must offer both reasonable pricing and acceptable contract terms via the FinELib consortium.

More about the negotiations of IEL and other e-resources on FinELib website.

More information:
Information Resources Manager Petri Tonteri
petri.tonteri@uta.fi

Library’s database list

Neuvottelut IEL-tietokannan käytöstä kariutumassa – uhkana käytön loppuminen

Tampereen yliopiston kirjastolla on ollut vuodesta 2011 kansallisen FinELib-konsortion kautta neuvoteltu käyttöoikeussopimus IEEE:n tuottamaan sähkö- ja tietotekniikan alan IEL-tietokantaan. Nykyinen sopimus umpeutuu tämän vuoden lopussa.

Sopimuksen uusimisesta on käyty neuvotteluja syksyn aikana. Valitettavasti kustantaja (IEEE) teki FinELib-konsortiolle epärealistisen ja ylihinnoitellun tarjouksen, jota konsortio ei voinut hyväksyä.

Kustantaja kieltäytyy tekemästä konsortiolle parempaa tarjousta ja vaatii sen sijaan yliopiston kirjastoa neuvottelemaan oman sopimuksen. Kustantaja on kertonut, että mikäli kirjasto ei tee omaa sopimusta, lähestyy kustantaja seuraavaksi yksittäisiä tutkijoita neuvotellakseen yksilöllisistä ratkaisuista heidän kanssaan.

Kirjastolle esitetty oma sopimus on aineiston käyttö- ja muilta sopimusehdoiltaan merkittävästi huonompi kuin nykyinen konsortiosopimus.

Kirjasto vaatii, että kustantaja tarjoaa aineiston kohtuullisella hinnalla ja hyväksyttävillä sopimusehdoilla FinELib-konsortion kautta.

Lisätietoa IEL-tilanteesta ja muista aineistoneuvotteluista FinELib-konsortion verkkosivuilta.

Lisätiedot:
Tietoaineistopäällikkö Petri Tonteri
petri.tonteri@uta.fi

Kirjaston tietokantalista

 

Uusi avoin kirja pohtii kansalaisosallistumista

Kansikuva Kansalaiset kaupunkia kehittämässäUudessa teoksessa Kansalaiset kaupunkia kehittämässä pohditaan neljäntoista artikkelin voimin, miten osallistumista ja osallisuutta olisi tänä päivänä mielekästä lähestyä. Artikkeleissa kysytään esimerkiksi, pitääkö ihmisiä osallistaa vai tulisiko osallisuutta pikemminkin mahdollistaa? Miten asukkaiden ja julkishallinnon välisen vuorovaikutuksen oletetaan rakentuvan? Miten sosiaalinen media on muuttanut osallistumisen luonnetta? Kenen tuottama tieto on merkityksellistä ja miksi? Missä kaupunkien tai yhdyskuntien kehittämisen päätökset lopulta tehdään ja keiden voimin? Entä mikä on kansalaisten rooli ja oikeus vaikuttaa asioihin päätöksenteon jälkeen?

Monitieteisessä teoksessa luodaan välineitä ymmärtää kansalaisosallistumisen ja kaupunkikehityksen monitahoista logiikkaa. Samalla tavoitteena on tieteiden välinen aktiivinen vuoropuhelu. Teos on jatkoa sen toimittajien, Pia Bäcklundin, Jouni Häklin ja Harry Schulmanin, aikaisemmalle samaa aihepiiriä käsittelevälle oppikirjalle Osalliset ja Osaajat (Gaudeamus 2002), ja se on tarkoitettu oppikirjaksi eri tieteenaloille sekä tietolähteeksi osallistumisen kysymysten kanssa työskenteleville ja kaupunkien kehittämisestä kiinnostuneille kansalaisille.

Lähtökohtana on, että kaupunkien kehittämisessä kohtaavat erilaiset tulkinnat hyvästä kaupungista sekä niistä tavoista, joilla kansalaiset voivat olla prosessissa aidosti mukana. Artikkeleissa lähestytään osallistumisen ja osallisuuden kysymyksiä hallinnon institutionaalisista rakenteista aina yksittäisen ihmisen kokemusmaailmaan saakka. Äänensä tuovat esille niin julkishallinnon toimijat, kolmannen ja neljännen sektorin aktivistit kuin erilaisissa yhteiskunnallisissa asemissa olevat asukkaatkin.

Tampere University Pressin kustantama teos on luettavissa TUP OA Books -kokoelmassa Tampereen yliopiston avoimessa TamPub-julkaisuarkistossa. Se tullaan julkaisemaan myös kansainvälisessä OAPEN Library-portaalissa.

Pia Bäcklund, Jouni Häkli & Harry Schulman (toim.): Kansalaiset kaupunkia kehittämässä. Tampere: Tampere University Press 2017

Lisätietoja:
Pia Bäcklund, pia.backlund@uta.fi , p. 050 3633 518
Jouni Häkli, jouni.hakli@uta.fi , p. 040 1973 664
Harry Schulman, harry.schulman@helsinki.fi , p. 050 559 6611

Lisätietoja Tampere University Pressin avoimesta julkaisemisesta:
Kati Mäki, p. 040 190 4267, kati.maki@uta.fi
Tampere University Press

Christmas season opening hours 16 December – 6 January

Tampere University Library will shift to Christmas and New Year season opening hours on Saturday 16 December when Linna library is closed. Arvo library is closed between 22 December and 1 January. We will be back to normal opening hours from 8 January.

When the Library is closed you can return your loans to the book-return bins beside the front doors of Linna and Arvo buildings. The Silent Reading Room in Linna library and the Learning Center at Arvo library are available 24/7 for University of Tampere students with the key card. You can find answers online among Frequently Asked Questions.

Linna library

16 Dec Closed
18 – 21 Dec
Open 8:00 – 16:00, Customer Service 9:00 – 16:00
22 – 26 Dec Closed
27  – 29 Dec Open 8:00–15:00, Customer Service 10:00–15:00
31 Dec – 1 Jan  Closed
2 – 5 Jan Open 8:00–16:00, Customer Service 9:00–16:00
6 Jan Closed

  • Silent Reading Room(2nd floor) available 24/7 for University of Tampere students with the key card
  • Newspaper Reading room in Main building
    • Open on weekdays 8:00–17:00
    • No service 18 Dec – 7 Jan 

Arvo library

18 – 21 Dec Open 8:00 – 16:00, Customer Service 9:00 – 16:00
22 Dec – 1 Jan Closed
2 – 5 Jan Open 8:00–15:00, Customer Service 9:00–15:00

  • Arvo Learning Center available 24/7 for University of Tampere students with the key card. On weekdays between 21:00–5:30 and on weekends you’ll need also a PIN code you can get from IT Helpdesk in Arvo building.

Opening hours on Library website

Joulun aukioloajat 16.12. – 6.1.

Yliopiston kirjasto siirtyy joulun aukioloaikoihin lauantaina 16. joulukuuta, jolloin Linna-kirjasto on suljettu. Arvo-kirjasto on suljettu 22.12. –1.1.. Normaaleihin aukioloaikoihin palaamme 8. tammikuuta.

Kun kirjasto on suljettu, lainat voi palauttaa palautusluukkuihin Linnan ja Arvon ulko-ovilla. Linnan Hiljainen lukusali ja Arvon oppimiskeskus ovat Tampereen yliopiston opiskelijoiden käytössä 24/7 kulkukortilla. Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin löydät verkosta UKK-palvelusta.

Linna-kirjasto

16.12. Suljettu
18. – 21.12. Avoinna 8–16, asiakaspalvelu 9–16
22.. – 26.12. Suljettu
27. – 29.12. Avoinna 8–15, asiakaspalvelu 10–15
31.12. – 1.1. Suljettu
2. – 5.1. Avoinna 8–16, asiakaspalvelu 9–16
6.1. Suljettu

  • Hiljainen lukusali(2. krs) Tampereen yliopiston opiskelijoiden käytettävissä 24/7 kulkukortilla
  • Sanomalehtilukusali Päätalolla
    • Avoinna arkipäivisin 8–17
    • Ei palvelua 18.12. – 6.1.

Arvo-kirjasto

18. – 21.12. Avoinna 8–16, asiakaspalvelu 9–16
22.12. – 1.1. Suljettu
2. – 5.1. Avoinna 8–15, asiakaspalvelu 9–15

  • Arvon oppimiskeskus Tampereen yliopiston opiskelijoiden käytettävissä 24/7 kulkukortilla. Lisäksi arkisin klo 21.00 – 5.30 ja viikonloppuisin tarvitaan PIN-koodi, jonka saa Arvon IT Helpdeskistä.

Kirjaston aukioloajat verkossa

Information about the e-resource negotiations on FinELib website

Now you can monitor the progress and results of negotiations concerning e-resources license agreements. The website is created by the national FinELib consortium.

Further information on website (in English) http://finelib.fi/negotiations/
Further information on website (in Finnish) http://finelib.fi/neuvottelut/

FinELib is a consortium of Finnish universities, research institutions and public libraries. It negotiates e-resource license agreements for the Finnish scholarly community.

You can send feedback and development proposals to the FinELib consortium office: finelib@helsinki.fi

Seuraa tiedelehtineuvotteluja FinELibin sivustolla

Tiedelehti- ja muiden e-aineistosopimusneuvottelujen tilannetta voi nyt seurata uudistetulla sivustolla, jolla kansallinen FinELib-konsortio tiedottaa neuvottelujen etenemisestä ja tuloksista.

Sivusto löytyy osoitteesta http://finelib.fi/neuvottelut/
Englanninkielisten sivujen osoite on http://finelib.fi/negotiations/

FinELib neuvottelee suomalaisten yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yleisten kirjastojen konsortiona e-aineistosopimuksia suomalaiselle tiedeyhteisölle.

Palautetta ja kehittämisehdotuksia sivustosta voi lähettää FinELib-toimistolle: finelib@helsinki.fi