Monilukutaito videopeleissä

(Kuva: Stephen Totilo)

Master of Elementsillä saat osan spelliin käytetystä manasta takaisin, kun spelli crittaa. Voit saada takaisin maksimissaan kolmasosan spelliin käytetystä manasta, oli kyseessä sitten aoe-spell tai single target -spell.

Olet taatusti käynyt lähes kaikki äidinkielen ja kirjallisuuden pakolliset oppimäärät, peruskoulu-, lukio- ja ehkä jopa korkeakoulutasollakin. Osaatko kertoa mitä yllä oleva lainaus tarkoittaa? Vaikket sinä sitä osaisi, suuri yhteisö nuoria World of Warcraft MMOR -pelaajia taatusti ymmärtäää foorumiviestin sanasta sanaan. Ja että mikä MMOR? – Massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli.

Oppilaan oma harrastus ja innostus pelaavat suuren osan oppilaan lukuharrastuksessa. Siinä missä urheilu-, taide- ja ajoneuvoharrastajille löytyy omat kanavansa ja fooruminsa, myös videopelien harrastajille löytyy omat yhteisönsä. Ja näissä ryhmissä sekä pelien yhteydessä on harrastukselle tyypillinen oma kielensä, joka vaatii lukijalta ja tuottajalta harjaantunutta sanavarastoa ja myös aivan uudenlaista kielitaitoa.

Siinä missä medialukutaito ja erilaiset digitaalisessa muodossa olevat tekstit otetaan aina huomioon monilukutaidosta keskustellessa, videopelit ja niihin kuuluva laaja kirjallinen osaaminen jäävät usein taka-alalle. Vanhempi sukupolvi saattaa heijastaa videopelaamiseen vielä joitain paheksuvia mielikuvia ja stereotypioita räiskinnästä, väkivallasta ja aivoja turruttavasta toiminnasta. Tästä poiketen pelit vaativat kuitenkin hyvin paljon ja voivat tukea nuorten oppimista monilla tavoin.

Itse pelin strategisen tai taktisen suorittamisen lisäksi peleissä esiintyy useita elementtejä, jotka vaativat kirjoitetun tai kuvallisen sisällön tulkitsemista ja purkamista etenemisen edellytyksenä. Aiemmin mainitsemassani World of Warcraftissa tällaisia tekstejä esiintyy questien eli peliin liittyvien tehtävien kuvauksissa ja hahmokuvauksissa. Lisäksi kaikki pelin tarinalliset osuudet on luettavissa kirjallisesti ja osa myös kuunneltavissa pelin hahmojen välisinä keskusteluina. Kyseisen peliyhteisön wiki-sivuilta löytyy yli satatuhatta artikkelia, jotka käsittelevät pelin tarinaa, hahmoluokkia, aseita ja itse pelaamista. Nämä artikkelit eivät ole selkeälukuisia, ja jotkut niistä ovat ainoastaan englanniksi ilman käännösmahdollisuuksia, mutta niillä on silti päivittäin satoja lukijoita ympäri maailman.

Pew Internet Researchin toteuttaman tutkimuksen mukaan kolmasosa videopelaajista lukee säännöllisesti pelin ulkopuolisia tekstejä pelin ohella, kuten pelifoorumeita, pelisuosituksia, strategiasivustoja ja yleisiä keskusteluita. Monille nuorille pelaajille lukeminen tapahtuu pääosin pelin sisällä, jolloin lukemisen ja tuottamisen kohteeksi päätyvät yhteisön kanssa keskustelu, pelin tehtävänantojen tarkastelu ja päätarinan seuraaminen. Luku- ja kirjoitustaitojen lisäksi pelaavilla lapsilla kehittyvät tiedonetsinnän, yhteistyön, kommunikaation ja tunteidensäätelyn taidot. Nuoremmat oppilaat pystyivät lukemaan myös erittäin hankalia peliin liittyviä tekstejä ilman haasteita.

Sen sijaan, että nuorten lisääntyvä videopelaaminen ja oppiminen koetaan toisensa poissulkevina asioina, olisi hyvä ottaa huomioon, kuinka paljon erikoistaitoja monilukutaidon saralla ne oikeasti kehittävät. Siinä missä muutkin harrastukset näkyvät lapsen koulutöissä ja -keskusteluissa, tulisi opettajien kannustaa tuomaan sisältöä myös videopeleistä koulutehtäviin; oli tuotos sitten trade frag -strategia Counter-Strike: Global Offensivessa, fanfiction omasta seikkailusta Skyrimissä tai hahmokuvaus Overwatchin pelihahmosta.

Jos sinua jäi vielä painamaan, mitä mainitsemani lainaus tarkoittaa, karkea suomennos kuuluu suurin piirtein näin: ”Master of Elements -nimistä loitsua käyttäessäsi saat palautettua käyttöösi energiaa, kun loitsu tekee enemmän vahinkoa kuin normaalisti. Voit saada takaisin maksimissaan kolmanneksen loitsuun käyttämästäsi energiasta, oli kyseessä sitten alueellinen loitsu tai yhden kohteen loitsu.”

Siina Parta

Luokanopettajaopiskelija, Tampereen Yliopisto

(Alun sitaatti Murobbs-foorumilta World of Warcraft- kanavalta https://murobbs.muropaketti.com/threads/world-of-warcraft.470989/)