Virtual and international learning experiences in the Development 2.0 Course

CIRCMI – Research on Information, Customer and Innovation Management in the Faculty of Natural Sciences offered a virtual course, titled Development 2.0, which is, Information and Communications Technologies for Development 2.0. The course was done with three groups of students, in autumn semester 2015, spring semester 2016 and autumn semester 2016. In class 1 and 2, there were 32 participants from Finland, Germany, and South Africa. In class 3 there were 57 participants who were from Finland, Kenya and South Africa. We tried to improve the learning process from the first experience which was normal teacher-focused learning to the third experience which was team-work focused. The second experience was the blend of the first and third course experience.

From this course experience we researched on the role of technology in education and focused on how to improve the learning process. This is because the increase in learning technologies due to the advances in technology also means an ever increasing room for improvement in terms of the learning process. We analyzed three learning processes from the three classes: teacher focused, team-work focused and a blend of the two. The results show varying learners’ accomplishments from these three learning processes. For instance, the teacher focused had the highest students’ completion ratio, 31 out of the 32 students completed the course. While the team focused seemed more demanding for the students with 17 out of 57 students completing the course. However, the team-work focused class had the highest number of different perceived qualities of learning. It should be noted also that the courses were organized in different times of a year and this could have influenced the number of students, well as, the number of students who completed the course. For example, the course offered close to holiday season like Christmas tended to have few students. This could also influence the results as a whole, such as, perception towards the learning qualities and the class performance.

This study highlights different learning processes in an attempt to promote virtual learning and maximize the benefits from the experience. Three learning processes, namely teacher focused, teamwork focused and a blend of the two in a virtual learning environment showed different results in terms of academic performance and learners’ perception to the qualities of learning. Additionally, other important aspects of virtual learning, such as the loneliness in the learning environment are noted and thus calls for further research. Learning process should always be improved in line with the advances in learning technologies. The negative effects should also be unearthed and efforts to reduce their effects should be done.

For detailed description of this course experience and the study conducted, we have a paper under review at the WCCE 2017 – IFIP TC3 World Conference on Computers in Education.

Writers: Professor Mikko Ruohonen, Project coordinator Katriina Vartiainen and Researcher Nicholas Mavengere CIRCMI, Faculty of Natural Sciences

Tampiiri – luomu- ja lähiruokaa yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle

Kuva

Joka kuukausi Päätalon ala-aulassa toistuu erityinen koreografia, jossa lähi- ja luomuruokatuotteet näyttelevät kiistatonta pääosaa. Alkutahdit kaikuvat vielä hiljaisen yliopiston käytävillä, kun ruokatuottajat saapuvat kuormiensa kanssa sovittuun paikkaan, jossa ruokapiirin aktiivit ja vapaaehtoiset ottavat kuormat vastaan. Seuraavaksi ruokapiiriläiset asettelevat saapuneet tuotteet järjestykseen pitkille pöydille, jokaisen tuotteen omaan kohtaansa. Järjestyksen logiikka on iskostunut ruokapiiriläisten selkärankaan ja melkein unissaankin he voisivat osoittaa perunan, luomumyslin tai tattarihiutaleen vakipaikan. Kun kaikki on paikoillaan, yliopiston opiskelijat ja henkilökunta liittyvät esitykseen. Määrätietoisesti he suuntaavat kohti kirjaimellisesti notkuvia pöytiä. Poistuessaan heillä on reput, laukut ja kassit kukkuroillaan erilaisia tuotteita, kuten jauhoja, perunoita, kyssäkaaleja, pähkinöitä ja suklaita. Päivän päätteeksi ruokapiiriläiset keräävät tyhjentyneet pahvilaatikot, korit ja muut tavarat, siistivät pöydät ja saavat mukaansa vapaaehtoispalkkiona leipää tai muun tuotteen. Näin taas kerran Tampiirin noutopäivä on saatu päätökseen.

Tampiiri ry, eli Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan (Tamyn) ruokapiiriyhdistys, on toiminut yliopistolla jo yli kymmenen vuoden ajan. Toiminta on rekisteröity yhdistykseksi vuonna 2014, jolloin nimeksi valittiin Tampiiri. Aikaisemmin yhdistys toimi nimellä Tamyn luomuruokapiiri, ja tämä nimi elääkin edelleen uuden nimen rinnalla. Tampiirin tarkoituksena on vaalia ja pyrkiä edistämään luomu- ja lähiruoan tunnettavuutta ja saatavuutta. Tästä näkyvin toimintamuoto on ylläkuvattu noutopäivätoiminta, jossa yhdistyksen jäsenet noutavat tilaamansa ruokapiirituotteet yliopistolta. Noutopäivät, kuten kaikki yhdistyksen toiminta, pyörivät täysin vapaaehtoisvoimin. Yhdistyksen hallitus, eli tuttavallisemmin aktiivit, organisoivat toimintaa ja erityisesti noutopäivissä yhdistyksen jäsenet liittyvät mukaan tuotteiden jakamiseen.

Viime vuosien aikana noutopäivien rinnalle on tuotu Tampiirin REKO-lähiruokarinki. REKO-toiminnan keskeisiä periaatteita ovat lähiruoan saatavuuden edistäminen ja tuottajan ja kuluttajan kohtaaminen, eli REKO-lähiruokaringissä kuluttajat tilaavat ja ostavat tuotteet suoraan niiden tuottajalta. REKO-jakopäiviä järjestetään yliopistolla kaksi kertaa kuukaudessa.

Ruokapiiritoiminnan lisäksi yhdistys järjestää tapahtumia ja retkiä. Kokkaus- ja leivontakurssit ovat olleet erityisen suosittuja ja retkistä keväinen villiyrttikävely on avannut osallistujille uusia näkökulmia lähiympäristön mahdollisuuksiin. Lisäksi yhdistys pyrkii säännöllisesti järjestämään vierailuretkiä tuottajien tiloille.

Tampiirin toimintaan pääsee mukaan liittymällä yhdistyksen jäseneksi ja tilaamalla yhdistyksen tiedotuslistan. Listalle voi liittyä myös ilman jäsenyyttä. Lisätiedot Tampiirin sivuilta www.tampiiri.fi.

Kuvaaja: Krista Willman

 

 

 

 

 

 

Yhdistyksen puolesta toivotan kaikki uudet ja vanhat jäsenet mukaan toimintaan ja tapahtumiin!

Kirjoittaja: Anna Heikkinen, Tampiirin pitkän linjan aktiivi ja kestävän kehityksen tutkija

Anna.L.Heikkinen@uta.fi

Opintoja maailman muuttajille

Tampereen yliopiston tavoitteena on kestävä maailma, jossa kaikilla ihmisillä on mahdollisuus hyvinvointiin (Tampereen yliopiston strategia 2016–2020). Merkittävä keino tavoitteeseen pääsemiseksi on maailmaa ymmärtävien maailmanmuuttajien koulutus. Vaikka keino voi kuulostaa ylevältä, se on tarpeellinen ja ajankohtainen. Maailmassa on tietoa enemmän kuin koskaan, mutta miten on ymmärryksen laita? Onko muuttuvassa ja monimutkaistuvassa maailmassa riittävästi aikaa ymmärtää muutosten syitä ja seurauksia?

Tarvitsemme välineitä maailman ymmärtämiseen, jotta myös maailman muuttaminen olisi mahdollista. Kestävän maailman tavoite tarvitsee monitieteistä ajattelua sekä kykyä nähdä ja ymmärtää eri näkökulmia. Siksi yliopistossa on kartoitettu kestävää kehitystä edistävä opetus ja merkitty kestävän kehityksen tematiikkaa sisältävät opintojaksot erikseen opetussuunnitelmaan.

Kestävää kehitystä edistävistä opintojaksoista on myös koottu monitieteinen kestävän kehityksen opintokokonaisuus. Kokonaisuudessa on opintojaksoja Tampereen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta, ja se muodostuu neljästä teemakokonaisuudesta: ympäristö ja yhteiskunta, vastuullinen liiketoiminta ja yrittäjyys, terveys ja globaali kehitys sekä ympäristö, ekologia ja tekniikka. Kokonaisuuden suorittamiseksi on valittava opintoja vähintään kahdesta eri teemasta sekä suoritettava johdantojakso, joka järjestetään tänä keväänä verkkokurssina.

Kestävän kehityksen opintokokonaisuuteen voi sisällyttää myös valinnaisen kestävän kehityksen käytäntöjä opintojakson, jolla paneudutaan opiskelijan omiin keinoihin tehdä kestäviä valintoja arjessa. Jakso sisältää yritysvierailuja, käytännön harjoituksia, itsenäistä ja ryhmässä tapahtuvaa reflektointia sekä keskusteluja. Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat osallistuvat myös yliopiston kestävän kehityksen työhön.

Tule mukaan rakentamaan kestävämpää maailmaa! Ilmoittautuminen kestävän kehityksen johdantojaksolle ja kestävän kehityksen käytäntöjä -jaksolle on auki 15.1. asti.

Kestävän kehityksen opinnot lukuvuonna 2016-2017

 Saana Raatikainen

Tampereen yliopiston ympäristökoordinaattori