Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus – valttikortti!

Yhä useammat tutkijat ovat vakuuttaneet siitä, että yritysten menestyksen takana on pitkäjänteiset ja reilut investoinnit inhimilliseen ja sosiaaliseen pääomaan. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat sellaisia arvoja ja sellaista laatua, jotka varmentavat työyhteisöjen ja organisaatioiden toiminnan ja menestyksen vaativissakin tilanteissa. Tämä on ollut varmaan ajatuksena myös silloin kun Tampereen yliopisto vuonna 2012 hyväksyi Tasa-arvo ja yhdenvertaisuusohjelmansa ja velvoitti yliopistoyhteisön jäsenet ja vastuulliset toimijat toteuttamaan sitä käytännössä.

Ohjelmasta on kuitenkin vielä pitkä matka käytäntöön ja puhumattakaan siitä, että tilanteet muuttuvat ja sitä myötä myös tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyön tehtävät. Siksi voidaankin ajatella, että parasta politiikkaa onkin se, joka ennakoi asioita ja pyrkii määrätietoisesti edistämään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden asiaa.

opiskelijoita02_JR

Tässä tarkoituksessa Tampereen tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyöryhmä on avannut blogisivun ja avoimen keskustelun siitä mitkä ovat yhteisömme ajankohtaisia kysymyksiä juuri nyt ja mitä niille voitaisiin tehdä. Työryhmän mielessä ovat kummitelleet mm. seuraavat kolme kysymystä :

Taloudellinen epävarmuus – tasa-arvo ja yhdenvertaisuus

Pitkään jatkunut taloudellinen epävarmuus ja hidastunut kasvu ovat herättäneet yt-neuvottelujen aallon niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. Tämä on vakava uhka myös yliopistoissa ja herättää kysymyksiä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Kysymme millaista tulisi olla organisaatioiden henkilöstöpolitiikan joka takaisi sen, että myös niukkuuden ajat hoidettaisiin niin, että kaikilla yhteisön jäsenillä – oli sitten kyse opiskelijoista, opettajista, tutkijoista tai muusta henkilökunnasta – olisi tunne, että kaikkia kohdellaan oikeudenmukaisesti ja heidän ääntään kuunnellen.

Uudet tutkinto-ohjelmat ja pedagogiset käytännöt – entä yhdenvertaisuus?

Tampereen yliopistossa on toteutettu mittava tutkinto-ohjelmien uudistaminen ja samalla luotu uudet raamit pedagogisille tilanteille. Opetuksessa tukeudutaan entistä suurempiin ryhmäkokoihin, integroituihin opetusjaksoihin, monimuoto-opetuksen menetelmiin ja opetukseen sitoutettu entistä enemmän myös nuorempia tutkijoita. Mutta olemmeko tässä tuoksinassa miettineet riittävästi sitä miten tämä kaikki on vaikuttanut pedagogisiin käytäntöihin ja opiskelijoiden asemaan oppijoina ja aktiivisina jäseninä? Ovatko uudet tilanteet luoneet uudenlaisia kysymyksiä mm. yhdenvertaisista mahdollisuuksista, kuulemisesta ja sosiaalisesta tuesta?

Monikulttuurisen yhteisön yhdenvertaisuus?

Yliopistoyhteisömme on ilahduttavassa määrin kehittynyt monikulttuuriseksi yhteisöksi. Tutkimus- ja opetusyhteisöt ovat monikulttuurisia ja takaavat sitä kautta ennennäkemättömiä mahdollisuuksia interkulttuuriselle oppimiselle, mutta olemmeko onnistuneet hyödyntämään siitä kaiken ja tukevatko nykyiset käytänteemme tänne saapuvia opiskelijoita ja asiantuntijoita integroitumaan yhteisömme jäseniksi? Tai saavatko vaihto-opiskelijat ja vierailevat tutkijat edes tarvitsemaansa tietoa ja tukea? Tulivatkohan nämä asiat huomioiduksi esimerkiksi käytyjen kehityskeskustelujen yhteydessä, uudistaessamme tutkinto-ohjelmia tai organisoidessamme sääntömääräisiä henkilöstökokouksia?

Kaikesta tästä ja monesta muustakin haluaisimme herättää keskustelua ja kriittisiä arvioita.

Tervetuloa siis remmiin, keskustelemaan ja kehittämään!!

Pertti Koistinen

2 vastausta artikkeliin ”Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus – valttikortti!

    • Hyviä pohdintoja, mutta tuntuu, että tasa-arvo ja yhdenvertaisuus liitetään vain työ- ja opiskelupositioihin: henkilökunnan ja opettajien suhteeseen sekä henkilökunnan ja työnantajan suhteeseen. Sukupuoli, ikä, seksuaalisuus, etninen tausta jäävät tässä aika vähälle, ainoastaan monikulttuurisuus eli muualta tulleiden opiskelijoiden ja tutkijoiden asema näkyy. Toki tämä on vain yksi bloggaus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *