• 5.12.2017

    Arvonluonti muuttuu – oletko valmis? 

    Organisaatioiden toimintaympäristöt ja työn tekemisen tavat ovat digitalisaation myötä voimakkaassa muutoksessa. Muutosten myötä myös organisaatioiden arvonluonnin periaatteet ja käytännöt ...
  • 8.11.2017

    Wow, mikä reissu!

    Metaforalla tarkoitetaan vertaukseen perustuvaa kielikuvaa. Metaforan alkuperä on kreikan kielessä, verbissä ’metapherein’, joka tarkoittaa suomeksi siirtämistä. Metaforassa siirto tarkoittaa...
  • 13.9.2017

    Ammattilaisuus digimurroksessa

    Digitalisaatio muuttaa kansalaisen ja ammattilaisen välistä suhdetta. Tätä muutosta Jaana Savolainen ennakoi osuvasti Helsingin Sanomien kolumnissaan 6.4.2017: “Kohta hoidan itse itseni tekoäly...
  • 13.9.2017

    Tosiasiat puhuttelevat, kun ne kehystetään yleisölle merkityksellisellä tavalla

    Ihmisen tietämättömyys uusien asioiden edessä ja asioiden kehystäminen ovat toisiinsa sidoksissa. Vertauskuvat nimittäin menevät läpi siitä samasta mielessämme olevasta ”tietoturva-auk...
  • 25.8.2017

    Kun hyökkäys on paras puolustus

    Digitalisaatio kohtelee eri toimialoja eri tavoin, mutta silti on vaikea löytää toimialaa, joka olisi sille täysin immuuni. Laakereille ei pidä jäädä makaamaan, sillä diginukkujille on tiedos...

Arvonluonti muuttuu – oletko valmis? 

Organisaatioiden toimintaympäristöt ja työn tekemisen tavat ovat digitalisaation myötä voimakkaassa muutoksessa. Muutosten myötä myös organisaatioiden arvonluonnin periaatteet ja käytännöt muuttuvat. Esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden arvo syntyy yhä useammin yhdessä asiakkaiden…

Wow, mikä reissu!

Metaforalla tarkoitetaan vertaukseen perustuvaa kielikuvaa. Metaforan alkuperä on kreikan kielessä, verbissä ’metapherein’, joka tarkoittaa suomeksi siirtämistä. Metaforassa siirto tarkoittaa sitä, että kaksi toisiinsa liittymätöntä asiaa samaistetaan toisiinsa tavalla, joka edellyttää…

Ammattilaisuus digimurroksessa

Digitalisaatio muuttaa kansalaisen ja ammattilaisen välistä suhdetta. Tätä muutosta Jaana Savolainen ennakoi osuvasti Helsingin Sanomien kolumnissaan 6.4.2017: “Kohta hoidan itse itseni tekoälyn avulla. Tulevaisuudessa lääkäri voi olla valmentaja, jonka tärkein…

Tosiasiat puhuttelevat, kun ne kehystetään yleisölle merkityksellisellä tavalla

Ihmisen tietämättömyys uusien asioiden edessä ja asioiden kehystäminen ovat toisiinsa sidoksissa. Vertauskuvat nimittäin menevät läpi siitä samasta mielessämme olevasta ”tietoturva-aukosta”, joka vaikuttaa myös siihen, että tulkitsemme informaatioympäristöämme aina rajoitetun rationaalisesti….

Kun hyökkäys on paras puolustus

Digitalisaatio kohtelee eri toimialoja eri tavoin, mutta silti on vaikea löytää toimialaa, joka olisi sille täysin immuuni. Laakereille ei pidä jäädä makaamaan, sillä diginukkujille on tiedossa kalsea herätys. Monessa bisneksessä…

Polta merkki, älä koko metsää!

Tarinan mukaan brändi juontuu etymologisesti hollanninkielen verbistä ’brand’, joka tarkoittaa karjan polttomerkitsemistä siihen erikseen suunnitellulla työkalulla. Sittemmin brändillä on tavanomaisesti viitattu yrityksen, henkilön, alueen tai jonkin muun kohteen ympärille muodostuneeseen…

Arvoa voi tuhota monin tavoin

“Harvat yritykset huijaavat tarkoituksella. Ongelmana on ennemminkin se, että yritykset eivät tunnista niitä kaikkia arvottamisen tapoja, joita tuotteiden ja palvelujen käyttämiseen liittyy.” ”Liiketaloustieteellisestä perspektiivistä katsottuna arvo syntyy tuotteen tai palvelun…

Brändilähettilääksi ei synnytä, lähettilääksi tullaan

Yritykset odottavat, että niiden työntekijät käyttäytyvät sosiaalisessa mediassa asiallisesti ja noudattava hyviä tapoja. Yhä useammat yritykset haluavat työntekijöiltään kuitenkin huomattavasti enemmän. Työntekijöistä toivotaan brändilähettiläitä, jotka hyödyntävät omia some-verkostojaan yrityksen hyödyksi….

Arvo ei ole kohteessa vaan kokemuksessa

”Taloudellisen toimeliaisuuden painopisteen siirtyminen fyysisistä hyödykkeistä enemmän tai vähemmän aineettomiin palveluihin pakottaa tarkastelemaan myös arvonluontia uudessa valossa. Olennainen kysymys ei ole se, mikä on palvelujen osuus BKT:sta vaan se, miten…

Maslow ei tiedä, mitä asiakkaasi oikeasti haluaa

Halu tarkoittaa taloudellisena käsitteenä ihmisen kokemaa tarvetta saada jotakin. Halu voi syntyä monesta eri syystä. Joskus sen laukaisee tuotteen ominaisuus, joka saa sen erottumaan kilpailevista tuotteista. Toisinaan halu syntyy, kun…